Logo Urzędu Miejskiego Kęty
Powróć do: Dla Mieszkańców

Nieodpłatna pomoc prawna

 

Nieodpłatna pomoc prawna,
nieodpłatne poradnictwo obywatelskie
oraz edukacja prawna w roku 2025
 

 

Szanowni Państwo,

 

uprzejmie informuję, że zgodnie z ustawą z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej, od dnia 1 stycznia 2016 r. Powiat Oświęcimski realizuje zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej polegające na udzielaniu nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej.

 

Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługuje osobom fizycznym, które nie są w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, w tym osobom fizycznym prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniającym innych osób w ciągu ostatniego roku, a także osobom chcącym dokonać zgłoszenia naruszenia prawa w rozumieniu ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. poz. 928).

 

Osoba uprawniona, przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, składa pisemne oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. W przypadku pomocy prawnej udzielanej telefonicznie oświadczenie nie jest wymagane.

 

Osoba korzystająca z nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej dodatkowo składa oświadczenie o niezatrudnianiu innych osób w ciągu ostatniego roku. Oświadczenie składa się osobie udzielającej nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczącej nieodpłatne poradnictwo obywatelskie. Osoby uprawnione do otrzymywania pomocy w zakresie nieodpłatnej pomocy prawnej lub otrzymania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego dokonują zgłoszeń za pomocą modułu zapisów publicznych on-line: https://np.ms.gov.pl, pod nr telefonu 502 691 995 lub na adres e mail: npp@powiat.oswiecim.pl.

 

W czasie obowiązywania w kraju stanu epidemiologicznego, udzielanie nieodpłatnych porad prawnych oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywać się będzie w systemie hybrydowym, tzn. zarówno za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość jak i stacjonarnie w punkcie.

 

Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową. 

 

Osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście oraz osobom doświadczającym trudności w komunikowaniu się, o których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. z 2017 r. poz. 1824), może być udzielana nieodpłatna pomoc prawna lub świadczone nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, z wyłączeniem nieodpłatnej mediacji, także poza punktem albo za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, tj. telefonicznie, mailowo bądź listownie. W tym celu należy dostarczyć do Starostwa Powiatowego w Oświęcimiu poniższe dokumenty: 

  • oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej,
  • dokument wskazujący okoliczność uzasadniającą, np. decyzja stwierdzająca stopień ze znaczną niepełnosprawnością ruchową.
     

 

Po otrzymaniu od osoby uprawnionej powyższych dokumentów pracownik starostwa umówi wizytę w dogodnym czasie, miejscu i terminie.

 

 

Nieodpłatna pomoc prawna

 

Realizacja zadania w punkcie nieodpłatnej pomocy prawnej obejmuje:


a) poinformowanie osoby uprawnionej, o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowo-administracyjnym, lub

b) wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego, lub

c) sporządzenie projektu pisma w sprawach, o których mowa w lit. a) i lit. b), z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowo-administracyjnym, lub

d) nieodpłatną mediację, lub

e) sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub
rzecznika patentowego w postępowaniu sądowo-administracyjnym oraz poinformowanie o kosztach postępowania i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową.

 

 

Poradnictwo obywatelskie

 

Realizacja zadania w punktach poradnictwa obywatelskiego obejmuje działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej, zmierzające do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązywaniu problemu, w tym, w razie potrzeby, sporządzenie wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje w szczególności porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje również nieodpłatną mediację.

 

Nieodpłatna mediacja obejmuje:

  • poinformowanie osoby uprawnionej o możliwościach skorzystania z polubownych metod rozwiązywania sporów, w szczególności mediacji oraz korzyściach z tego wynikających;
  • przygotowanie projektu umowy o mediację lub wniosku o przeprowadzenie mediacji;
  • przygotowanie projektu wniosku o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego w sprawie karnej;
  • przeprowadzenie mediacji;
  • udzielenie pomocy w sporządzeniu do sądu wniosku o zatwierdzenie ugody zawartej przed mediatorem.


 

Nieodpłatna mediacja nie obejmuje spraw, w których:

sąd lub inny organ wydały postanowienie o skierowaniu sprawy do mediacji lub postępowania mediacyjnego;
zachodzi uzasadnione podejrzenie, że w relacji stron występuje przemoc.
 

 


Edukacja prawna

 

Realizacja zadania z zakresu edukacji prawnej obejmuje działania edukacyjne zmierzające do zwiększenia świadomości prawnej społeczeństwa, dotyczące w szczególności upowszechniania wiedzy o:

a) prawach i obowiązkach obywatelskich,

b) działalności krajowych i międzynarodowych organów ochrony prawnej,

c) mediacji oraz sposobach polubownego rozwiązywania sporów,

d) możliwościach udziału obywateli w konsultacjach publicznych oraz procesie stanowienia prawa,

e) dostępie do nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.

 

 

Opinia o udzielonej pomocy prawnej

 

Sposoby przekazywania opinii o udzielonej pomocy – część B kart pomocy:

  • telefonicznie pod nr 502 691 995,
  • e-mail na adres npp@powiat.oswiecim.pl,
  • listownie na adres Starostwo Powiatowe w Oświęcimiu ul. Wyspiańskiego 10, 32-602 Oświęcim,
  • osobiście do urny znajdującej się w punkcie.
     

W przekazanej opinii należy wskazać Punkt, w którym została uzyskana pomoc.

 


Harmonogram, lokalizację punktów nieodpłatnej pomocy prawnej, listę jednostek nieodpłatnego poradnictwa oraz karty informacyjne znajdziecie Państwo na stronie https://bip.malopolska.pl/oswiecimski w zakładce nieodpłatna pomoc prawna. 

 

Więcej informacji na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości: https://darmowapomocprawna.ms.gov.pl/pl/.

 


Dyżury specjalistyczne

 

Od 1 stycznia 2022 roku w ramach systemu nieodpłatnej pomocy prawnej uruchomiony został projekt punktów specjalistycznych, w których odbywają się dyżury specjalistyczne w dedykowanych punktach w całej Polsce.


Aktualną listę dyżurów specjalistycznych znajdziesz pod adresem https://www.gov.pl w zakładce nieodpłatna pomoc prawna/dyżury specjalistyczne.

 

Starosta
Andrzej Skrzypiński

Pliki do pobrania:

Lokalizacja punktów i aktualny harmonogram
Format: pdf, 144.89 kB
Lista jednostek nieodpłatnego poradnictwa - 2025
Format: pdf, 825.31 kB