Pracę biura nadzoruje I Zastępca Burmistrza
Adres: 32-650 Kęty,
Rynek 7
tel: 33/844-76-00
fax: 33/844-76-60
Zadania
1. Do zadań Biura Informatyzacji należy:
1) wdrażanie zasad polityki bezpieczeństwa w zakresie systemów i sieci teleinformatycznych, przetwarzania danych w systemach w oraz nadzór nad ich przestrzeganiem;
2) sprawowanie nadzoru merytorycznego nad wdrożeniami realizowanymi przez zewnętrzne podmioty, w szczególności opiniowanie zasadności i akceptacja wszelkich projektów;
3) przygotowywanie analiz planów zakupów aplikacji i systemów informatycznych oraz prowadzenie zakupów inwestycyjnych w zakresie sprzętu teleinformatycznego i oprogramowania;
4) zarządzanie określonymi zasobami teleinformatycznymi;
5) prowadzenie testów systemów/aplikacji tworzonych/dostarczanych przez firmy zewnętrzne;
6) nadzór nad wykonywaniem serwisu gwarancyjnego i pogwarancyjnego sprzętu komputerowego oraz urządzeń peryferyjnych;
7) zaopatrywanie pracowników Urzędu w niezbędne materiały eksploatacyjne oraz pomoc w ich wymianie;
8) bezpośrednie wsparcie użytkowników w zakresie (helpdesk):
a) instalacji i konfiguracji stacji roboczych, urządzeń peryferyjnych, oprogramowania biurowego oraz systemów internetowych;
b) udzielania pomocy w przypadku problemów związanych z eksploatacją stacji roboczych, urządzeń peryferyjnych (w tym naprawy bieżące) oraz oprogramowania;
c) problemów związanych z użytkowaniem infrastruktury sieciowej;
d) organizowania doraźnych szkoleń w zakresie obsługi sprzętu komputerowego i oprogramowania biurowego;
9) wdrażanie i utrzymanie aplikacji i systemów informatycznych przygotowanych przez dostawców zewnętrznych;
10) zapewnienie ciągłości pracy w zakresie aplikacji i systemów informatycznych;
11) współpraca z użytkownikami oraz dostawcami systemów informatycznych w zakresie utrzymania, rozwoju i modernizacji wykorzystywanych systemów informatycznych;
12) współpraca z użytkownikami aplikacji i systemów informatycznych w zakresie definiowania wymagań zmian dotyczących funkcjonalności tych systemów;
13) zarządzanie infrastrukturą teleinformatyczną a w szczególności:
a) infrastrukturą sieciową w sieci lokalnej (LAN);
b) infrastrukturą sieciową w sieci rozległej (WAN);
c) infrastrukturą serwerową;
d) systemami pamięci masowych (storage);
e) systemami backupowymi, w celu utrzymania ciągłości prawidłowego funkcjonowania systemów z jednoczesnym zapewnieniem wymaganego poziomu bezpieczeństwa teleinformatycznego;
15) realizacja prac związanych z integracją sieci komputerowych Urzędu i jednostek organizacyjnych;
16) optymalizacja i planowanie rozwoju infrastruktury sieciowej i serwerowej;
17) modernizacja infrastruktury IT łącznie z przygotowywaniem planów zakupów celem zapewnienia wymagań wydajnościowych i funkcjonalnych eksploatowanych systemów informatycznych w Urzędzie i jednostkach organizacyjnych;
18) zarządzanie dostępem do infrastruktury informatycznej oraz uprawnieniami użytkowników do eksploatowanych systemów informatycznych;
19) wykonywanie kopii bezpieczeństwa baz danych oraz aplikacji i systemów informatycznych zgodnie z obowiązującymi regulacjami;
20) zarządzanie węzłami dostępowymi do sieci internet;
21) zarządzanie systemem poczty elektronicznej Urzędu i jednostek organizacyjnych;
22) zarządzanie domenami i subdomenami internetowymi Urzędu i jednostek organizacyjnych;
23) prowadzenie spraw związanych z planowaniem i rozwojem infrastruktury teleinformatycznej, w tym m.in.:
a) badanie potrzeb, możliwości technicznych i rozbudowa infrastruktury teleinformatycznej;
b) planowanie i rozwój w zakresie zasobów teleinformatycznych;
c) optymalizacja kosztów eksploatacji infrastruktury teleinformatycznych;
d) śledzenie postępu technicznego i wprowadzanie nowych ale sprawdzonych technologii;
24) monitorowanie realizacji polityki bezpieczeństwa teleinformatycznego w Urzędzie z zakresu:
a) zarządzania tożsamością użytkowników logujących się do systemów teleinformatycznych;
b) bezpieczeństwa teleinformatycznego;
c) przestrzegania zasad ochrony danych osobowych w systemach informatycznych;
d) utrzymania ciągłości prawidłowego funkcjonowania Urzędu z jednoczesnym zachowaniem wymaganego poziomu bezpieczeństwa teleinformatycznego;
25) wykonywanie, z udziałem specjalistycznych firm zewnętrznych, audytów bezpieczeństwa teleinformatycznego;
26) zapewnienie prawidłowego funkcjonowania infrastruktury telekomunikacyjnej Urzędu, a w szczególności:
a) współpraca z operatorami sieci telefonii komórkowej i stacjonarnej;
b) zapewnienie zaopatrzenia oraz bieżącej konserwacji telefonów komórkowych;
c) instalacja aparatów telefonicznych oraz ich bieżąca konserwacja;
d) centrali telefonicznej;
e) wewnętrznej sieci telekomunikacyjnej;
f) realizacja wniosków o przyznanie służbowych telefonów komórkowych;
27) przyjmowanie zgłoszeń dot. awarii sprzętu komputerowego i oprogramowania oraz innych związanych z eksploatacją urządzeń telekomunikacyjnych i biurowych użytkowanych w Urzędzie, a także prowadzenie ewidencji tych zgłoszeń zgodnie z przyjętymi procedurami;
28) prowadzenie ewidencji sprzętu komputerowego i oprogramowania zgodnie z obowiązującymi regulacjami, prowadzenie ewidencji osobistego wyposażenia użytkowników w zakresie sprzętu komputerowego;
29) administracja serwisem Biuletynu Informacji Publicznej (BIP);
30) zarządzanie podpisami kwalifikowanymi w Urzędzie, zamawianie, uruchamianie, unieważnianie oraz pomoc w zakresie ich użytkowania;
31) przygotowywanie dokumentacji do przyjęcia, przekazania i likwidacji sprzętu elektronicznego Urzędu i ścisła współpraca z Wydziałem merytorycznym w tym zakresie;
32) administracja i nadzór nad aktualnością i legalnością oprogramowania;
33) prowadzenie całości dokumentacji wymaganej przepisami o ochronie danych osobowych,
w tym:
a) zgłaszanie, aktualizacja i wyrejestrowywanie zbiorów danych osobowych w GIODO;
b) przygotowywanie upoważnień i oświadczeń dla nowo zatrudnionych osób;
c) prowadzenie rejestru osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych;
d) prowadzenie wykazów zbiorów danych osobowych wraz ze wskazaniem programów zastosowanych do przetwarzania tych danych;
e) prowadzenie wykazu budynków, pomieszczeń lub części pomieszczeń tworzących obszar, w którym przetwarzane są danych osobowe;
f) prowadzenie ewidencji umów powierzenia przetwarzania danych osobowych;
g) przygotowywanie kart zasobów dla użytkowników systemów informatycznych;
34) wsparcie informatyczne akcji wyborczych.