Logo Urzędu Miejskiego Kęty
Powróć do: Wydziały Urzędu

Biuro Informatyzacji

Pracę biura nadzoruje I Zastępca Burmistrza

  • Główny Specjalista: Jacek Jarosz
  • Główny Specjalista: Marcin Kryska

 

Adres: 32-650 Kęty,
Rynek 7
tel: 33/844-76-00
fax: 33/844-76-60


Zadania

1. Do zadań Biura Informatyzacji należy:

1) wdrażanie zasad polityki bezpieczeństwa w zakresie systemów i sieci teleinformatycznych, przetwarzania danych w systemach w oraz nadzór nad ich przestrzeganiem;

2) sprawowanie nadzoru merytorycznego nad wdrożeniami realizowanymi przez zewnętrzne podmioty, w szczególności opiniowanie zasadności i akceptacja wszelkich projektów;

3) przygotowywanie analiz planów zakupów aplikacji i systemów informatycznych oraz prowadzenie zakupów inwestycyjnych w zakresie sprzętu teleinformatycznego i oprogramowania;

4) zarządzanie określonymi zasobami teleinformatycznymi;

5) prowadzenie testów systemów/aplikacji tworzonych/dostarczanych przez firmy zewnętrzne;

6) nadzór nad wykonywaniem serwisu gwarancyjnego i pogwarancyjnego sprzętu komputerowego oraz urządzeń peryferyjnych;

7) zaopatrywanie pracowników Urzędu w niezbędne materiały eksploatacyjne oraz pomoc w ich wymianie;

8) bezpośrednie wsparcie użytkowników w zakresie (helpdesk):

a) instalacji i konfiguracji stacji roboczych, urządzeń peryferyjnych, oprogramowania biurowego oraz systemów internetowych;

b) udzielania pomocy w przypadku problemów związanych z eksploatacją stacji roboczych, urządzeń peryferyjnych (w tym naprawy bieżące) oraz oprogramowania;

c) problemów związanych z użytkowaniem infrastruktury sieciowej;

d) organizowania doraźnych szkoleń w zakresie obsługi sprzętu komputerowego i oprogramowania biurowego;

9) wdrażanie i utrzymanie aplikacji i systemów informatycznych przygotowanych przez dostawców zewnętrznych;

10) zapewnienie ciągłości pracy w zakresie aplikacji i systemów informatycznych;

11) współpraca z użytkownikami oraz dostawcami systemów informatycznych w zakresie utrzymania, rozwoju i modernizacji wykorzystywanych systemów informatycznych;

12) współpraca z użytkownikami aplikacji i systemów informatycznych w zakresie definiowania wymagań zmian dotyczących funkcjonalności tych systemów;

13) zarządzanie infrastrukturą teleinformatyczną a w szczególności:

a) infrastrukturą sieciową w sieci lokalnej (LAN);

b) infrastrukturą sieciową w sieci rozległej (WAN);

c) infrastrukturą serwerową;

d) systemami pamięci masowych (storage);

e) systemami backupowymi, w celu utrzymania ciągłości prawidłowego funkcjonowania systemów z jednoczesnym zapewnieniem wymaganego poziomu bezpieczeństwa teleinformatycznego;

15) realizacja prac związanych z integracją sieci komputerowych Urzędu i jednostek organizacyjnych;

16) optymalizacja i planowanie rozwoju infrastruktury sieciowej i serwerowej;

17) modernizacja infrastruktury IT łącznie z przygotowywaniem planów zakupów celem zapewnienia wymagań wydajnościowych i funkcjonalnych eksploatowanych systemów informatycznych w Urzędzie i jednostkach organizacyjnych;

18) zarządzanie dostępem do infrastruktury informatycznej oraz uprawnieniami użytkowników do eksploatowanych systemów informatycznych;

19) wykonywanie kopii bezpieczeństwa baz danych oraz aplikacji i systemów informatycznych zgodnie z obowiązującymi regulacjami;

20) zarządzanie węzłami dostępowymi do sieci internet;

21) zarządzanie systemem poczty elektronicznej Urzędu i jednostek organizacyjnych;

22) zarządzanie domenami i subdomenami internetowymi Urzędu i jednostek organizacyjnych;

23) prowadzenie spraw związanych z planowaniem i rozwojem infrastruktury teleinformatycznej, w tym m.in.:

a) badanie potrzeb, możliwości technicznych i rozbudowa infrastruktury teleinformatycznej;

b) planowanie i rozwój w zakresie zasobów teleinformatycznych;

c) optymalizacja kosztów eksploatacji infrastruktury teleinformatycznych;

d) śledzenie postępu technicznego i wprowadzanie nowych ale sprawdzonych technologii;

24) monitorowanie realizacji polityki bezpieczeństwa teleinformatycznego w Urzędzie z zakresu:

a) zarządzania tożsamością użytkowników logujących się do systemów teleinformatycznych;

b) bezpieczeństwa teleinformatycznego;

c) przestrzegania zasad ochrony danych osobowych w systemach informatycznych;

d) utrzymania ciągłości prawidłowego funkcjonowania Urzędu z jednoczesnym zachowaniem wymaganego poziomu bezpieczeństwa teleinformatycznego;

25) wykonywanie, z udziałem specjalistycznych firm zewnętrznych, audytów bezpieczeństwa teleinformatycznego;

26) zapewnienie prawidłowego funkcjonowania infrastruktury telekomunikacyjnej Urzędu, a w szczególności:

a) współpraca z operatorami sieci telefonii komórkowej i stacjonarnej;

b) zapewnienie zaopatrzenia oraz bieżącej konserwacji telefonów komórkowych;

c) instalacja aparatów telefonicznych oraz ich bieżąca konserwacja;

d) centrali telefonicznej;

e) wewnętrznej sieci telekomunikacyjnej;

f) realizacja wniosków o przyznanie służbowych telefonów komórkowych;

27) przyjmowanie zgłoszeń dot. awarii sprzętu komputerowego i oprogramowania oraz innych związanych z eksploatacją urządzeń telekomunikacyjnych i biurowych użytkowanych w Urzędzie, a także prowadzenie ewidencji tych zgłoszeń zgodnie z przyjętymi procedurami;

28) prowadzenie ewidencji sprzętu komputerowego i oprogramowania zgodnie z obowiązującymi regulacjami, prowadzenie ewidencji osobistego wyposażenia użytkowników w zakresie sprzętu komputerowego;

29) administracja serwisem Biuletynu Informacji Publicznej (BIP);

30) zarządzanie podpisami kwalifikowanymi w Urzędzie, zamawianie, uruchamianie, unieważnianie oraz pomoc w zakresie ich użytkowania;

31) przygotowywanie dokumentacji do przyjęcia, przekazania i likwidacji sprzętu elektronicznego Urzędu i ścisła współpraca z Wydziałem merytorycznym w tym zakresie;

32) administracja i nadzór nad aktualnością i legalnością oprogramowania;

33) prowadzenie całości dokumentacji wymaganej przepisami o ochronie danych osobowych,
w tym:

a) zgłaszanie, aktualizacja i wyrejestrowywanie zbiorów danych osobowych w GIODO;

b) przygotowywanie upoważnień i oświadczeń dla nowo zatrudnionych osób;

c) prowadzenie rejestru osób upoważnionych do  przetwarzania danych osobowych;

d) prowadzenie wykazów zbiorów danych osobowych wraz ze wskazaniem programów zastosowanych do przetwarzania tych danych;

e) prowadzenie wykazu budynków, pomieszczeń lub części pomieszczeń tworzących obszar, w którym przetwarzane są danych osobowe;

f) prowadzenie ewidencji umów powierzenia przetwarzania danych osobowych;

g) przygotowywanie kart zasobów dla użytkowników systemów informatycznych;

34) wsparcie informatyczne akcji wyborczych.