Pracę wydziału nadzoruje II Z-ca Burmistrza.
Dyrektor wydziału: Włodzimierz Bujarek
Adres: 32-650 Kęty,
Rynek 7
tel: 33/844-76-00
fax: 33/844-76-60
email: sp@kety.pl
Zadania
1) realizacja spraw związanych z funkcjonowaniem systemu gospodarki odpadami komunalnymi, w tym:
a) prowadzenie bazy danych właścicieli nieruchomości objętych systemem gospodarki odpadami;
b) prowadzenie księgowości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
c) wystawianie upomnień i tytułów wykonawczych w zakresie należności z tytułu opłat za odpady komunalne;
d) przygotowywanie corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi na ternie Gminy;
e) przygotowywanie decyzji i postanowień administracyjnych z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi;
f) przygotowywanie oraz przedkładanie odpowiednim organom przewidzianych prawem, sprawozdań i informacji dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi;
g) monitoring prawidłowości realizacji umowy na wywóz odpadów komunalnych;
h) sprawowanie kontroli nad przestrzeganiem przepisów o utrzymaniu i porządku w gminach;
i) realizacja programu usuwania wyrobów zawierających azbest;
j) udzielanie zezwoleń na prowadzenie przez przedsiębiorców działalności, o której mowa w rozdziale 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;
2) prowadzenie spraw określonych w przepisach ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, w tym:
a) wydawanie zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych oraz prowadzenie nadzoru nad przestrzeganiem warunków określonych w tych zezwoleniach;
b) ustalanie i pobór opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych;
3) ustalanie czasu otwarcia (pracy) placówek handlowych, gastronomicznych i usługowych oraz prowadzenie nadzoru w tym zakresie;
4) prowadzenie spraw określonych w przepisach o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej;
5) prowadzenie spraw wynikających z przepisów o ochronie zwierząt, o obowiązkach osób utrzymujących zwierzęta domowe i gospodarskie, o zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, o derateryzacji, w tym:
a) opracowywanie programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy;
b) wydawanie zezwoleń na utrzymywanie psów rasy uznanej za agresywną;
c) zapewnienia całodobowej opieki weterynaryjnej w przypadku zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt na terenie gminy;
d) organizowanie akcji deratyzacji na wniosek Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego;
6) prowadzenie targowisk należących do gminy oraz spraw ustalania, pobierania i kontroli opłat targowych;
7) prowadzenie spraw określonych w przepisach o ochronie przyrody, o ochronie środowiska oraz o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, w tym :
a) opracowywanie i aktualizacja Programu ochrony środowiska dla gminy Kęty oraz sporządzanie raportów z jego wykonania;
b) zadania wynikające z Programu ochrony powietrza dla województwa małopolskiego;
c) prowadzenie postępowań w odniesieniu do osób fizycznych niebędących przedsiębiorcami w ramach zwykłego korzystania ze środowiska;
d) udzielanie dotacji celowych z budżetu gminy do zadań służących ochronie powietrza;
e) uzgadnianie i opiniowanie projektów technicznych pod kątem ochrony zieleni i obszarów Natura 2000;
f) prowadzenie postępowań i przygotowywanie projektów decyzji zezwalających/odmawiających na usuniecie drzew lub krzewów wraz z ustalaniem opłat w tym zakresie;
g) organizowanie i prowadzenie nasadzeń drzew i krzewów na gruntach gminy, pielęgnacja drzewostanów leśnych należących do gminy oraz opieka nad parkami miejskimi oraz inną zielenią poza pasami drogowymi;
h) obsługa systemu informatycznego EKOPORTAL zawierającego informacje o środowisku i jego ochronie w zakresie dokumentów wytwarzanych w Urzędzie;
8) prowadzenie spraw wynikających z przepisów o lasach, o wspólnotach gruntowych oraz o kształtowaniu ustroju rolnego, w tym:
a) nadzór nad lasami komunalnymi, prowadzenie gospodarki leśnej zgodnie z planem urządzenia lasów;
b) nadzór nad wspólnotami gruntowymi, wyrażanie zgody na zbycie, zmianę, przeznaczenie na cele społeczne lub publiczne wspólnot gruntowych;
9) modernizacja gminnych dróg dojazdowych do gruntów rolnych oraz infrastruktury towarzyszącej;
10) prowadzenie spraw określonych w przepisach prawa wodnego, w tym:
a) organizowanie i prowadzenie prac w zakresie odbudowy, modernizacji i bieżącego utrzymania urządzeń wodnych, należących do gminy;
b) rozstrzyganie sporów dotyczących zmiany stanu wody na gruncie ze szkodą dla gruntów sąsiednich i o odprowadzanie wód oraz ścieków na grunty sąsiednie;
c) udzielanie dotacji celowych z budżetu gminy dla spółek wodnych na działania związane z bieżącym utrzymaniem wód i urządzeń wodnych oraz na finansowanie i dofinansowanie inwestycji;
d) związanych z wydobywaniem żwiru w granicach powszechnego i szczególnego korzystania z wód, po uzyskaniu zgody właściciela wody i wszystkich niezbędnych pozwoleń;
e) związanych z ochroną przed powodzią i suszą, organizowanie działań związanych z zapobieganiem i ze zwalczaniem skutków powodzi oraz współpraca z administratorami: rzeki Soły, potoków i innych cieków wodnych mających wpływ na bezpieczeństwo przeciwpowodziowe Gminy;
11) prowadzenie spraw określonych w przepisach o łowiectwie, w tym opiniowanie rocznych planów łowieckich sporządzonych przez dzierżawców obwodów łowieckich;
12) prowadzenie spraw określonych w przepisach o działalności gospodarczej, w tym prowadzenie ewidencji działalności gospodarczej przedsiębiorców będących osobami fizycznymi;
13) prowadzenie spraw określonych w przepisach o ochronie roślin uprawnych, o nasiennictwie oraz o uprawie maku i konopi;
14) prowadzenie spraw związanych ze stwierdzaniem okresu pracy w gospodarstwie rolnym;
15) organizowanie i przeprowadzanie czynności w zakresie spisów rolnych;
16) współpraca z izbami rolniczymi i innymi organizacjami rolniczymi.