Logo Urzędu Miejskiego Kęty
Powróć do: Wydziały Urzędu

Wydział Świadczeń

Pracę wydziału nadzoruje I Zastępca Burmistrza.

  • Dyrektor: Bożena Kasprzak

 

Siedziba: 32-650 Kęty,
ul. Sobieskiego 19

tel: 33/844-76-00
fax: 33/844-76-60

email: ws@kety.pl


Zadania

  1. Do zadań Wydziału Świadczeń należy załatwianie spraw związanych z wypłatą świadczeń rodzinnych i opiekuńczych, zasiłku dla opiekuna, świadczeń wychowawczych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów oraz dodatków mieszkaniowych i energetycznych.
  2. W szczególności do zadań Wydziału należy:

1) prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie ustalenia prawa do:

a) świadczeń rodzinnych i opiekuńczych;

b) zasiłku dla opiekuna;

c) świadczeń wychowawczych;

d) świadczeń z funduszu alimentacyjnego;

e) dodatku mieszkaniowego oraz dodatku energetycznego;

f) Karty Dużej Rodziny.

2) prowadzenie postępowań wobec dłużników alimentacyjnych, w tym wydawanie decyzji administracyjnych o uznaniu dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych;

3) współpraca z odpowiednimi instytucjami publicznymi w celu aktywizacji zawodowej  dłużników alimentacyjnych;

4) występowanie z wnioskiem o zatrzymanie prawa jazdy dłużnika alimentacyjnego i do prokuratury o ściganie za przestępstwo niealimentacji;

5) przekazywanie do biur informacji gospodarczych, informacji o zobowiązaniach dłużnika alimentacyjnego z tytułu wypłaconej zaliczki alimentacyjnej i świadczeń z funduszu alimentacyjnego;

6) prowadzenie postępowań w zakresie umarzania, rozkładania na raty i odraczania terminu zapłaty nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych, zaliczki alimentacyjnej oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego;

7) występowanie o egzekucję administracyjną nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz o egzekucję sądową należności dłużników alimentacyjnych z tytułu wypłaconych świadczeń z funduszu alimentacyjnego, dodatków mieszkaniowych, w tym wystawianie upomnień i tytułów wykonawczych;

8) miesięczne sporządzanie i weryfikacja list wypłat dla osób uprawnionych do świadczeń rodzinnych, opiekuńczych, zasiłku dla opiekuna, wychowawczych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego;

9) sporządzanie list wypłat dla zarządców budynków i/lub wnioskodawców uprawnionych do dodatku mieszkaniowego i energetycznego;

10) naliczanie i odprowadzanie składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz zdrowotne za osoby pobierające świadczenia pielęgnacyjne, specjalne zasiłki opiekuńcze i zasiłki dla opiekuna;

11) sporządzanie sprawozdań rzeczowo - finansowych w zakresie realizacji zadań wynikających z ustaw: o świadczeniach rodzinnych, o pomocy państwa w wychowaniu dzieci, ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów , ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów i dodatków energetycznych;

12) rozliczanie dotacji celowej z budżetu państwa na świadczenia rodzinne, świadczenia wychowawcze, świadczenia z funduszu alimentacyjnego , zasiłków dla opiekunów i dodatków energetycznych;

13) współpraca z instytucjami publicznymi i organizacjami pozarządowymi w zakresie ustalania okoliczności mających wpływ na uprawnienia do świadczeń rodzinnych, świadczeń wychowawczych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego i zasiłków dla opiekunów;

14) realizowanie ustawy o Karcie Dużej Rodziny, w tym:

a) ustalanie uprawnień do Karty Dużej Rodziny i wydawanie Karty Dużej Rodziny;

b) wydawanie decyzji administracyjnych odmawiających wydania Karty Dużej Rodziny oraz decyzji stwierdzających utratę uprawnień do korzystania z programu Dużej Rodziny;

c) przekazywanie za pomocą systemu informatycznego do wykonawcy Kart, wymaganych danych o rodzinach wielodzietnych, którym mają być wydane Karty Dużej Rodziny;

d) zawieranie porozumień z podmiotami oferującymi ulgi i zniżki w ramach programu;

e) sporządzanie sprawozdań z realizacji programu Dużej Rodziny.