Pracę wydziału nadzoruje I Zastępca Burmistrza.
Siedziba: 32-650 Kęty,
ul. Sobieskiego 19
tel: 33/844-76-00
fax: 33/844-76-60
email: ws@kety.pl
Zadania
1) prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie ustalenia prawa do:
a) świadczeń rodzinnych i opiekuńczych;
b) zasiłku dla opiekuna;
c) świadczeń wychowawczych;
d) świadczeń z funduszu alimentacyjnego;
e) dodatku mieszkaniowego oraz dodatku energetycznego;
f) Karty Dużej Rodziny.
2) prowadzenie postępowań wobec dłużników alimentacyjnych, w tym wydawanie decyzji administracyjnych o uznaniu dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych;
3) współpraca z odpowiednimi instytucjami publicznymi w celu aktywizacji zawodowej dłużników alimentacyjnych;
4) występowanie z wnioskiem o zatrzymanie prawa jazdy dłużnika alimentacyjnego i do prokuratury o ściganie za przestępstwo niealimentacji;
5) przekazywanie do biur informacji gospodarczych, informacji o zobowiązaniach dłużnika alimentacyjnego z tytułu wypłaconej zaliczki alimentacyjnej i świadczeń z funduszu alimentacyjnego;
6) prowadzenie postępowań w zakresie umarzania, rozkładania na raty i odraczania terminu zapłaty nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych, zaliczki alimentacyjnej oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego;
7) występowanie o egzekucję administracyjną nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz o egzekucję sądową należności dłużników alimentacyjnych z tytułu wypłaconych świadczeń z funduszu alimentacyjnego, dodatków mieszkaniowych, w tym wystawianie upomnień i tytułów wykonawczych;
8) miesięczne sporządzanie i weryfikacja list wypłat dla osób uprawnionych do świadczeń rodzinnych, opiekuńczych, zasiłku dla opiekuna, wychowawczych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego;
9) sporządzanie list wypłat dla zarządców budynków i/lub wnioskodawców uprawnionych do dodatku mieszkaniowego i energetycznego;
10) naliczanie i odprowadzanie składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz zdrowotne za osoby pobierające świadczenia pielęgnacyjne, specjalne zasiłki opiekuńcze i zasiłki dla opiekuna;
11) sporządzanie sprawozdań rzeczowo - finansowych w zakresie realizacji zadań wynikających z ustaw: o świadczeniach rodzinnych, o pomocy państwa w wychowaniu dzieci, ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów , ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów i dodatków energetycznych;
12) rozliczanie dotacji celowej z budżetu państwa na świadczenia rodzinne, świadczenia wychowawcze, świadczenia z funduszu alimentacyjnego , zasiłków dla opiekunów i dodatków energetycznych;
13) współpraca z instytucjami publicznymi i organizacjami pozarządowymi w zakresie ustalania okoliczności mających wpływ na uprawnienia do świadczeń rodzinnych, świadczeń wychowawczych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego i zasiłków dla opiekunów;
14) realizowanie ustawy o Karcie Dużej Rodziny, w tym:
a) ustalanie uprawnień do Karty Dużej Rodziny i wydawanie Karty Dużej Rodziny;
b) wydawanie decyzji administracyjnych odmawiających wydania Karty Dużej Rodziny oraz decyzji stwierdzających utratę uprawnień do korzystania z programu Dużej Rodziny;
c) przekazywanie za pomocą systemu informatycznego do wykonawcy Kart, wymaganych danych o rodzinach wielodzietnych, którym mają być wydane Karty Dużej Rodziny;
d) zawieranie porozumień z podmiotami oferującymi ulgi i zniżki w ramach programu;
e) sporządzanie sprawozdań z realizacji programu Dużej Rodziny.