Zachowaj zdrowy rozsądek i nie daj się oszustom!
Trwa przedświąteczny sezon pogoni za prezentami. W zakupowym szale gubimy ostrożność, stając się łatwym celem dla naciągaczy i oszustów. Policja apeluje: Zachowaj rozsądek, gdy w telefonie usłyszysz, że twoje oszczędności są zagrożone. To jest oszustwo!
Jak informują służby prasowe Komendy Powiatowej Policji w Oświęcimiu, aż troje mieszkańców ziemi oświęcimskiej straciło wczoraj czujność… i pieniądze. Przestępcy posłużyli się metodą „na pracownika banku” i zrobili to, niestety, nad wyraz skutecznie.
Z relacji poszkodowanych wynika, że oszuści – podając się za bankowców – wpierw dzwonią z informacją o włamaniach na konta klientów, dokonanych przez hakerów. Szybko dodają, że zagrożone pieniądze da się jednak ocalić, wystarczy tylko szybko zalogować się poprzez bankowość internetową i natychmiast przelać wszystkie środki na tzw. „konto bezpieczne”. Niestety, takie działanie kończy się przekazaniem pieniędzy oszustom.
Poszkodowani we wczorajszym ataku oszustów – mieszkaniec gminy Chełmek oraz dwie kęczanki – łącznie stracili ponad 37 tys. złotych.
– Oszuści wykorzystują różne sposoby, aby dostać się do pieniędzy zgromadzonych na kontach bankowych. W chwili, gdy na telefon dzwoni osoba, podająca się za pracownika banku, informująca, że konto zostało przejęte przez hakerów, którzy próbują skraść pieniądze lub zaciągnąć na kredyt, każdą taką wiadomość należy traktować jako próbę oszustwa. W takiej sytuacji najlepiej rozłączyć się i samemu zadzwonić na infolinię banku lub pojechać do placówki bankowej, w celu powiadomienia o otrzymanej informacji. Wtedy upewnimy się, że oszczędności nie są zagrożone. Należy pamiętać, że oszuści mogą również posłużyć się specjalnym oprogramowaniem, za pomocą którego na swojej komórce zobaczymy nazwę banku lub numer infolinii banku – przestrzegają policjanci, dodając:
– Działajmy razem. Wystarczy wiedza o sposobach, którymi posługują się oszuści, aby uniknąć kradzieży pieniędzy z konta. Każdy świadomy zagrożenia także może pomóc w walce z oszustami. Wystarczy przekazać to ostrzeżenie swojej rodzinie i znajomym, dzięki temu w porę zorientują się o próbie oszustwa i nie stracą pieniędzy.
Co zrobić, by nie paść ofiarą oszustwa? Wraz z funkcjonariuszami oświęcimskiej komendy polecamy Państwu zapoznanie się z poradami specjalistów, opublikowanymi w ramach specjalnej kampanii edukacyjnej w artykule: Bankowcy dla Cyberedukacji: Spoofing – czy to na pewno telefon z banku?
oprac. B.K.S.