Czworonożny pracownik kęckiej „Dwójki”
W Szkole Podstawowej nr 2 w Kętach od października ubiegłego roku realizowana jest innowacja pedagogiczna pt. „Pies w szkole - jako wspomaganie edukacji i wychowania”, której pomysłodawczynią i autorką jest nauczycielka biologii i przyrody, pani Monika Kojder.
W ubiegłym roku szkolnym biszkoptowy labrador Wally był cotygodniowym gościem na zajęciach lekcyjnych w klasach piątych. Już wtedy podbił serca nie tylko dzieci, ale i całej społeczności szkolnej. Była to jedna z pierwszych takich inicjatyw w naszym kraju. Dlatego też czworonożny pracownik szkoły wzbudził ogromne zainteresowanie mediów ogólnokrajowych. Kęcką szkołę odwiedzali przedstawiciele telewizji. Wallyego ze swą panią i uczniami jednej z klas mogliśmy na przykład zobaczyć w „Teleexpresie” czy programie śniadaniowym TVN. Nie zabrakło tez relacji radiowych. Tego niezwykłego zjawiska nie przeoczyły też oczywiście internetowe i tradycyjne wydania czasopism. O Wallym i jego szkole mogliśmy przeczytać np. na stronie głównej Onetu i w „Angorze”.
Nie od dziś wiadomo, że kontakt z psem łagodzi stres, rozładowuje napięcie, uwalnia endorfiny – hormony szczęścia! Jego obecność na zajęciach miała tak wspaniały wpływ na podopiecznych, że postanowiono zajęcia edukacyjne z psem upowszechnić i umożliwić kontakt z nim każdemu dziecku w szkole i każdej klasie.
Prowadzona innowacja ma na celu wprowadzić w codzienne życie kęckiej „Dwójki” psa – labradora Wallego, który niezwykle pozytywnie wpływa na dzieci i młodzież. Badania dowodzą, że obecność psów w szkole przyczynia się do redukcji lęków i napięć u dzieci. Powoduje spadek agresji, za to wzrost kompetencji społecznych, łagodzi zachowania ekstremalne. Sprawia, iż uczniowie biorą aktywniejszy udział w lekcjach i chętniej chodzą do szkoły, co w efekcie przyczynia się do osiągania przez nich lepszych wyników w nauce. Obecność psa w szkole może mieć znaczny i trwały wpływ na relacje społeczne i przebieg nauki. Innowacja ma także zachęcać i motywować uczniów do poznawania kynologii, uczyć mądrej relacji pies – człowiek i szacunku do wszystkich zwierząt.
Aktualnie, dzięki ogromnej przychylności Gminy Kęty oraz Pani Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Kętach, Marii Koperskiej – Wally jest „zatrudniony” w szkole na 4 godziny w tygodniu.
Do tej pory przeprowadzone zostały zajęcia edukacyjne w 26 klasach od 1 – 8, których tematem była najczęściej właściwa opieka nad psem, nauka umiejętności odczytywania psich komunikatów, nauka bezpiecznego kontaktu z psem. Najwięcej frajdy sprawiało jednak podopiecznym wykonywanie wspólnie z Wallym sztuczek i psich komend, tresura psa oraz karmienie, głaskanie, tulenie.
W pierwszym okresie obecnego roku szkolnego przeprowadzono także 25 zajęć indywidualnych z dziećmi o szczególnych potrzebach edukacyjnych. Czasami miały one na celu przełamać i oswoić lęk przed psem – i to się nam zawsze udawało. Kiedy indziej Wally pomagał motywować do wykonywania różnych zadań i ćwiczeń, nawet fizycznych i rehabilitacyjnych – bo to jest głównym celem dogoterapii: wspieranie i motywowanie do działania. Pies jest tylko towarzyszem w trakcie zajęć i pretekstem (np. do rozmów, otwarcia się w przypadku dzieci nieśmiałych, zalęknionych) – a nie głównych ich celem.
Labrador Wally był także wielokrotnym gościem świetlicy szkolnej, co zaowocowało współpracą z jedna z pań świetliczanek: Jadwigą Adamczyk, która odważyła się i wprowadziła do szkoły swojego psa – czarną jak węgielek labradorkę Nellę.
Przed psami kęckiej „Dwójki” dużo pracy po feriach, w drugim półroczu. Wspólnie ze swoimi opiekunkami będą edukować, wychowywać i motywować! Wszak szkoła to nie tylko książki, tablica i kreda. Dajemy dzieciom możliwość obcowania z bezpiecznymi, wytrenowanymi psami – przygotowanymi do działań dogoterapeutycznych. Dajemy radość i satysfakcję z kontaktu z psem.
O duecie dogoterapeutycznym w SP 2 Kęty: Wally + pani Monika można szerzej poczytać tutaj:
https://dziendobry.tvn.pl/dom/zwierzeta/kety-pies-wally-wspiera-uczniow-w-czasie-zajec-st6761956
SP 2 Kęty